DARBNĪCĀS VĒRTĒ 49

  • Dramaturģijas darbnīcās vērtē* (17.01.18.)

     

     

     

    Three Billboards Outside Ebbing, Missouri

    Filmas autors – slavenais dramaturgs Martins Makdona, spēlējas ar tradicionāli izmantotajām dramaturģijas tehnikām – t.i., izvēloties pretējus paņēmienus daudzkārt pielietotajiem, kas skatītāju pievelk un pārsteidz reizē. Piemēram, filmā varoņu apspriestākais temats ir slepkavība – skatītājs paredz, ka tās izmeklēšana tiks atrisināta noteiktā veidā, tomēr izrādās, ka šajā filmā svarīgākas ir pilsētiņas iedzīvotāju attiecības, nevis patiesības  oskaidrošana. Filma aizrauj gan ar prasmīgu aktieru komandu, gan iepriekš pieminētajiem negaidītajiem dramaturģijas paņēmieniem. Savaldzina arī filmas veidotāju prasme uzburt it kā ļoti reālistisku, bet tajā pašā laikā savdabīgu, nedaudz ārpus realitātes esošu filmas pasauli.

    raksturi –  5  

    sižets – 4,5  

    tēma/stils – 4,5   

    vēstījums – 4,5  

     

     

     

    The Disaster Artist

    Galvenā varoņa stāsts, kas balstīts uz dokumentāla varoņa piedzīvoto, ir interesants, tomēr, šķiet, ka tikai ar to nepietiek, lai filma skatītājiem sniegtu būtisku vēstījumu. Rodas iespaids, ka pārlieku lielā pieturēšanās pie dokumentālā varoņa dzīves un viņa veidotās filmas nav ļāvusi efektīvi izmantot dramaturģijas rīkus – veidot interesantus sižeta pavērsienus. Būtiskākais – varonim nav daudz šķēršļu, ko pārvarēt, īstenojot sapni – tēlošanu filmā. Visu atrisina naudas esamība, kas padara stāstījumu informējošu. Tas pat sāk balansēt uz nesimpātiskas iesmiešanas robežas.

    raksturi –  3  

    sižets – 3  

    tēma/stils – 3,5   

    vēstījums – 3  

    Son of Rambow

    Galvenokārt pusaudžu auditorijai domātās filmas stilistika ar pārspīlējuma, fantāzijas elementiem ir interesanta. Tomēr raksturi bieži vien nerīkojas atbilstoši savām vēlmēm, bet gan mehāniski pilda autoru sižetisko uzstādijumu.  Turklāt filmā iekļauts daudz liekas informācijas. Piemēram, daudz tiek stāstīts par galvenā varoņa, mazā zēna, reliģisko ģimeni un māti, kas nekādi netiek  izmantots stāstījuma attīstībā. Skatītāji sagaida, ka zēna aizraušanās ar reālo pasauli veiks būtiskas izmaiņas arī mātes dzīvē, tomēr tas tā arī nenotiek. Acīmredzot, filma paredzēta tikai skolēnu auditorijai, kurai citi elementi, piemēram, asa sižeta žanra cienīgi, vizuāli iespaidīgi kadri, ir svarīgāki par dramaturģiski veiksmīgu, līdzpārdzīvojumu radošu stāstu, kas šeit nešaubīgi bijis paredzēts.

    raksturi –  3  

    sižets – 3  

    tēma/stils – 3,5   

    vēstījums – 3  

    *) Tiek vērtētas tikai dramaturģijas kvalitātes, vērtējums vidējais no klātesošo viedokļiem, piecu siržu skalā. Komentāri – sarunas tēzes.