DARBNĪCĀS VĒRTĒ 55

  • Dramaturģijas darbnīcās vērtē* (15.11.18.)

     

     

     

     

    HOMO NOVUS
    Lai gan filma izdevusies vizuāli krāšņa, tomēr tai pietrūkst dramaturģiska stāsta. Filmas varoņu ir gana daudz, tomēr maz ir skaidrības par katra darbības motivāciju un/vai parādīšanās jēgu. Nav detalizēti izstrādāts arī galvenā varoņa raksturs, turklāt viņa ceļā nav nekādu klupšanas akmeņu, vai tie konstruēti mākslīgi – viss notiek un veicas pats no sevis. Tas, savukārt, neveido ticamu sižetu, kam aizraujoši būtu sekot un līdzpārdzīvot. Neskaidrs ir autoru nolūks nefokusēties uz vadošo raksturu, nespēju to izvēlēties, tādejādi vairākkārt dezorientējot skatītāju, atņemot tam iespēju sekot kādai konkrētai stāsta līnijai.
    raksturi -  1,5  

    sižets – 2  

    tēma/stils – 2,5   

    vēstījums – 1   

     

     

     

     

     

    BLĒŽI

    Filma plānota kā komēdija, taču tajā netiek īstenots pats galvenais komēdiju princips – stāstam jābūt īstam un dramaturģiski pilnvērtīgam visos aspektos. Šeit stāsts, raksturu motivācijas, darbību loģika pilnībā pakārtotas stilistikai, darot iecerēto drastisko komēdiju garlaicīgu, aktieru spēli neīstu: filma pārpratums

     - bez vērtējuma

     

     

     

     

    UNBREAKABLE
    Filmā aizrauj lieliskā Brūsa Vilisa un Semjuela Lī Džeksona aktierspēle – abi atveido galvenās lomas. Sižeta virzīšanai izmantots mehānisks paņēmiens jeb intriga – lielu filmas daļu nav skaidrs, vai galvenajam varonim piemīt kādas īpašas spējas, vai arī viņš tomēr ir “parasts” mirstīgais. Sižets veidotos spraigāks un viedāks, ja galvenie varoņi būtu ne tikai spilgti tipāži ar dažām raksturu iezīmēm, bet būtu izstrādāti pamatīgāk – ar saviem sapņiem un rīcības motivāciju.
    raksturi -  3  

    sižets – 3  

    tēma/stils – 4,5   

    vēstījums – 2,5  


     

     

     

    SPLIT
    Filma uzskatāmi parāda, cik grūti ir veidot skatītāju uzmanību saistošu stāstu, kurā galvenajam varonim piemīt kāda nopietna psiholoģiska kaite. Šajā gadījumā tā ir pamatīga personības dalīšanās 24 identitātēs. Pirmkārt, šādam personību daudzumam grūti sekot līdzi, pat neskatoties uz lielisko aktierspēli. Otrkārt, grūti šādam galvenajam varonim piešķirt kādu patiesu sapni vai dzīves mērķi. Filma visticamāk paredzēta jauniešu auditorijai, kuras intereses noturēšanai, iespējams, pietiek arī tikai ar varoņu savdabību.
    raksturi -  2  

    sižets – 2  

    tēma/stils – 2,5   

    vēstījums – 1  

     

     

     

    THE SQUARE

    Filmas autoriem svarīgi ir bijis parādīt “augstākās sabiedrības” liekulīgās attiecības, kurā vārdi nesaskan ar darbiem, kurā mutiski tiek augstu vērtēts atšķirīgais, bet rīcībā dominē “bara sindroms”. Lai gan daudzas no epizodēm ir gana simpātiskas un asprātīgas, tomēr filmas metrāža ir par garu, lai to varētu interesanti aizpildīt tikai ar ideju, neņemot talkā dramaturģijas paņēmienus – piemēram, galvenajam varonim varēja piešķirt lielāku motivāciju rīkoties.
    raksturi -  2,5  

    sižets – 2,5  

    tēma/stils – 4,5   

    vēstījums – 4  

    *) Tiek vērtētas tikai dramaturģijas kvalitātes, vērtējums vidējais no klātesošo viedokļiem, piecu siržu skalā. Komentāri – sarunas tēzes.