DARBNĪCĀS VĒRTĒ 59

  • Dramaturģijas darbnīcās vērtē* (19.09.19.)

     

     

     

     

    seriāls Černobiļa


    Seriāls atgādina vienu no baisākajām katastrofām cilvēces vēsturē un padomju iekārtas un cilvēku šobrīd jau gandrīz vai prātam neaptveramās reakcijas uz to. Seriāls aizrauj ar vēsturisko detaļu precizitāti un laikmeta vizuālās rekonstrukcijas vērienu, tomēr  galvenie varoņi atstāti tipāžu līmenī, netiek atklātas katra varoņa reālās likmes: kas viņiem draudētu, ja viņš/viņa nepiedalītos katastrofas seku likvidācijā, vai kāda ir konkrētā cilvēka motivācija tik kaislīgi katastrofu izmeklēt. “Dzīvu” cilvēku jeb raksturu darbība ļautu padziļinātāk izprast baisās norises. Tomēr tā ir acīmredzami skaidra filmas veidotāju izvēle – vairāk balstīties uz vēsturiskiem faktiem un autentisku vides atainojumu, kas nevar neiespaidot jau šajā līmenī.

    raksturi –  2.5  

    sižets – 5  

    tēma/stils – 5   

    vēstījums – 5  

     


     

     

    seriāls Parastā sieviete/Обычная женщина


    Meistarīgi veidoti gan galveno varoņu raksturi, gan savērpta kriminālā detektīvintriga, kas neļauj atslābināties ne uz mirkli.  Katras sērijas uzbūve veidota tā, lai kvalitatīvu seriālu fani nevarētu atturēties no nākamās seriāla porcijas. Iespējams, par vēlu tomēr seriālā atklāta galvenās varones motivācija ielaisties apšaubāmos darījumos, uzturot kriminālu biznesu – saņemot šo informāciju ātrāk, galvenā varone kļūst skatītājiem simpātiskāka un saprotamāka.

    raksturi –  4  

    sižets – 5  

    tēma/stils – 4   

    vēstījums – 5  


     

     

     

     

    seriāls Pēc dzīves/After Life


    Seriālam ir uzmanību un interesi saistošs izejas punkts – galvenais varonis zaudējis mīļoto sievu un vairs nevēlas dzīvot. Tas izpaužas pilnīgā empātijas un korektas uzvedības trūkumā pret apkārtējiem. Kaut situācija ir līdzpārdzīvojuma vērta, galvenais varonis paliek “plakans” savā uzvedībā gandrīz līdz pat pirmās sezonas beigām, kad pēdējā sērijā kardināli un nepamatoti, un līdz ar to ne visai ticami, pārvēršas. Lai būti interesanti sekot rakstura attīstībai būtu jābūt detalizētāk izstrādātām galvenā varoņa dzīves mērķiem un sapņiem. Turklāt skatītājam būtu vairāk jāsaprot, kādas konkrēti neaizvietojamas īpašības piemitušas galvenā varoņa sievai, lai iejustos to savstarpējās attiecībās, kas seriālā atdarītas diezgan vienveidīgās un daudz par abu attiecībām neatklājošās ainās.

    raksturi –  3  

    sižets – 3  

    tēma/stils – 3   

    vēstījums – 3  

     

     

     

     

    filma Šaurība/Tesnota

    Ļoti neparastā stilistikā veidota filma, kas atklāj sabiedrības diktātu pār atsevišķu indivīdu. Teicami izveidots vadošais raksturs – pieņēmumu pasaulē dzīvojoša jauna sieviete. Ne tikai apkārtējās pasaules standarti, bet arī vēsturiskā nestabilitāte īpaši paspilgtina viņas situācijas strupceļu – darbība notiek 20. gadsimta 90. – ajos gados Kaukāzā ebreju kopienā. Skaudra situācija rada asu pretestību un attiecīgu rīcību. Mazāk motivēti citi raksturi, tomēr tie veidoti pilnībā “piespēlējoši” galvenajai varonei.

    raksturi –  4  

    sižets – 4  

    tēma/stils – 4   

    vēstījums – 4  

     

     

     

     

    filma Zaglēni/Shoplifters

    Skaudrs, eksistenciāls stāsts par jebkura indivīda vēlmi atrast pasaulē viņu pamanošu, iespējams, pat mīlošu līdzcilvēku. Pirmā filmas daļa gan nebūt neliecina par šāda vēstījuma esamību – stāstījums veiksmīgi maskējas par pavisam citu, kurā mēs līdzpārdzīvojam izveidotajiem raksturiem, ik pa brīdim neizprazdami vien detaļas. Filmas pagrieziens ir pārsteidzošs, tas saliek akcentus precīzi tajās vietās, ko paredzējuši filmas veidotāji. Teicami veidoti raksturi, to rīcības motivācijas.

    raksturi –  5  

    sižets – 5  

    tēma/stils – 5   

    vēstījums – 5  

    *) Tiek vērtētas tikai dramaturģijas kvalitātes, vērtējums vidējais no klātesošo viedokļiem, piecu siržu skalā. Komentāri – sarunas tēzes.