DARBNĪCĀS VĒRTĒ 60

  • Dramaturģijas darbnīcās vērtē* (23.10.19.)

    Oļegs
    Filma, kura var lepoties ar daudzām kvalitātēm. Tā ir vizuāli iespaidīga, un kameras acs tik izteiksmīgi tver tuvplānus un veikli seko notikumiem, ka šķiet esam maksimāli pietuvināti filmas varoņiem. Tas piešķir filmai dokumentalitātes sajūtu. Dažādo nacionalitāšu aktieri ir teicami savās lomās, un daudzvalodība filmai piešķir īpašu, reālu garšu. Turklāt arī pats filmas stāsts izstrādāts precīzi, un tas piesātināts ar interesantiem un negaidītiem pavērsieniem. Vienīgi par galveno varoni Oļegu un viņa attiecībām ar omīti, kā arī to, kāpēc viņš nonācis šajā dzīves punktā – gribētos zināt vairāk. No citas filmas gan ir vēstījuma vizuāli visskaistākā (avs) daļa – atšķirībā no pārējā tā izprotama ar prātu, kas dažkārt traucē organiskam stāstījuma plūdumam.

    raksturi –  4

    sižets – 4

    tēma/stils – 5   

    vēstījums – 4 *H

    Humorists

    Filma par padomju laika dzīves īstenību, stāstījums veidots uz sagataves, kurā nepieciešamas noklusējuma zināšanas gan par vispārējo politisko sistēmu, gan sadzīvi, gan nosacītā sociālo slāni – inteliģenci. Tomēr arī tad aina ir sastingusi, fiksējoša, par konkrētiem raksturiem nevēstoša. Vadošā rakstura – padomju laiku humorista, dzīve ir jau pēc pieņēmuma nelaimīga, kādēļ gandrīz ikviens viņa solis ir neobligāts. Beigu sacelšanās pret iekārtu nav pamatota ar personīgām problēmām, bet noklusējumu – “tur bija ļoti slikti”. Stāstījuma vietā neobligāts fiksējums.

    raksturi –  1.5 

    sižets – 2 

    tēma/stils – 2

    vēstījums – 1 


    Jelgava

    Deviņdesmito gadu pusaudžu pieaugšanas stāsti un Jāņa Joņeva asprātīgā grāmata patiesi ir kino iemūžināšanas vērta.  Bet kā izstāstīt galvenā varoņa stāstu, lai tas šķistu tikpat personīgs kā grāmatā? Autori to daļēji mēģinājuši izdarīt, iesaistot kā vienu no centrālajiem varoņiem pieaugušo rakstnieku. Tomēr visticamāk daudz veiksmīgāk būtu piešķirt pašam galvenajiem varonim lielāku motivāciju rīkoties. Viņš ir diezgan pasīvs varonis arī attiecībā uz savu iecerēto meiteni. Viņa nemitīgi pati puisim “karas kaklā”. Un visai mulsinoši ir tas, ka beigās izrādās tieši galvenais varonis ir bijis viņā vairāk ieinteresēts.

    raksturi –  2.5 

    sižets – 2 

    tēma/stils – 4 

    vēstījums – 3.5 

    Parazīti

    Neprasts filmas stāstījums, kur vairākkārt tiek mainīts žanrs – sociālā kritika mijas ar kriminālu detektīvu, ietverot sevī arī situāciju komēdijas un eksistenciāla stāsta elementus. Raksturi izstrādāti daļēji – tikai tik, cik šādam nosacītas realitātes stāstījumam nepieciešams. Aizraujošs stāstījums pat tiem, kam maz interesētu tēma, vide un sūtījums – cilvēka eksistence ir reizē visvienkāršākā un visgrūtāk saprotamā lieta šai pasaulē. Teicams aktieru darbs notušē kopumā vēsu prāta konstrukcijas pamatu.

    raksturi –  2.5 

    sižets – 3.5 

    tēma/stils – 4 

    vēstījums – 3.5 

    *) Tiek vērtētas tikai dramaturģijas kvalitātes, vērtējums vidējais no klātesošo viedokļiem, piecu siržu skalā. Komentāri – sarunas tēzes.