DARBNĪCĀS VĒRTĒ 62

  • Dramaturģijas darbnīcās vērtē* (03.01.2020.)

    Dvēseļu putenis

    Būtisks Latvijas kino attīstības solis arī dramaturģijā – autori ir rūpējušies par stāstījuma pamata elementu klātesamību un izmantojuši to sava vēstījuma iespējami efektīvākai nodošanai skatītājam. Labi izstrādāti raksturi, īpaši galvenie, dažkārt pat labāk izstrādāts raksturs par attiecīga aktiera spēli. Teicams sākuma situācijas uzstādījums, kas saprotams ikvienam, acumirklī atklājot vadošos raksturus. Vienīgais vispārīgais pārmetums attiecināms uz ļoti vāji izstrādātu vēsturisko norišu informatīvo fonu: pavisam nedaudz ik brīdi trūkst, lai skaidrotu raksturu atrašanos dažādos režīmos un vietās, kas ir viens no būtiskākajiem tēmas pavedieniem. Šīs informācijas iztrūkums liek skatītājam pagurt no kara ainām, lai cik labi tās nebūtu uzfilmētas. Autoru ieplānotais tiek īstenots teicami, kas arī ir bijis viņu galvenais uzdevums – vēstījums caur
    līdzpārdzīvojumu.


    raksturi –  4 

    sižets –  3 

    tēma/stils –  4 

    vēstījums –  4 

    Ej un skaties/Иди и смотри
    Filmas stāsts risinās Baltkrievijas teritorijā 1943. gadā, partizānu kustībai pretojoties vācu karaspēkam. “Ej un skaties” pārsteidz gan ar stāstu, gan vizuālo izpildījumu un galvenās lomas atveidotāja tēlojumu. Pārsteiguma pamatā arī fakts, ka filma uzņemta jau 1985. gadā: ļoti neparasts kino vēl šodien. Lai gan filmā ir PSRS laikam atbilstošs, visai plakans un negatīvs vācu karavīru portretējums, tomēr tas netraucē uztvert filmas galveno vēstījumu par milzīgo morālo destrukciju un teroru, kam ikviena karadarbība pakļauj visus iesaistītos. Filmas galvenais fokuss ir tieši galvenā varoņa Floriana pāragro un skaudro pieaugšanas stāstu, nevis taisnības meklēšanu kādā no savstarpēji naidīgajām pusēm. Sākuma situācija izstrādāta tik precīza, ka spējam lūkoties uz pasauli caur raksturu pat brīžos, kad viņš pats labu laiku darbībā nepiedalās.


    raksturi – 5

    sižets – 5

    tēma/stils – 5

    vēstījums – 5

    Džokers/Joker
    Tiem skatītājiem, kuri meklē pilnīgu skaidrību, filma viennozīmīgas atbildes nesniedz. Netop īsti skaidrs, kurš ir Džokera tēvs? Cik garīgi vesela ir viņa māte? Cik pats Džokers pieņem apzinātus lēmumus un cik daudz viņa rīcība ir slimības vadīta? Šāda neskaidrība pat būtiski maina vēstījumu. Tomēr filma uzdod svarīgus jautājumus par to, kā sabiedrība izturamies pret citādajiem, kuri bieži vien tiek izstumti līdz brīdim, kad/ ja viņiem tāpat kā Džokeram uzrodas pietiekami liels sekotāju skaits.


    raksturi –  4 

    sižets –  4 

    tēma/stils –  4 

    vēstījums –  3 

    Labā vieta/Good Place (seriāls, pirmās sērijas)
    Seriāla galvenais temats ir jautājums, kas uztrauc ikvienu – kur mēs paliksim un kas ar mums notiks pēc šīs dzīves beigām? Sākotnēji šķiet, ka galvenie varoņi nokļuvuši patiesi leiputrijas cienīgā paradīzē: stāstījums ir visai tipiska situāciju komēdija. Tomēr stāsts negaidīti mainās, īsteni pieskaroties eksistenciālām problēmām. Diemžēl šis pagrieziena punkts seriālā iekļauts par vēlu, jo ne visi skatītāji to spēj sagaidīt. Tālāk seriāls aizraujoši iesaista skatītāju pārdomās par svarīgiem ētiskiem un morāliem savstarpējo attiecību jautājumiem, pat izvirza interesantas pēcnāves dzīves hipotēzes.


    raksturi –  4 

    sižets –  4 

    tēma/stils –  5 

    vēstījums –  pēc sākuma sērijām nav nosakāms

    *) Tiek vērtētas tikai dramaturģijas kvalitātes, vērtējums vidējais no klātesošo viedokļiem, piecu siržu skalā. Komentāri – sarunas tēzes.