DARBNĪCĀS VĒRTĒ 66

  • Dramaturģijas darbnīcās vērtē (17.03.2021.)*

    Aika

    Filmā sekojam nelegālās imigrantes Aikas skaudrajiem piedzīvojumiem Maskavā. Tie sākas brīdī, kad varones dzīvē notiek dramatiskas pavērsiens – viņa dzemdību namā atstāj negribētu jaundzimušo, lai dotos atpelnīt parādu, kura dēļ var noslepkavot viņas māsu. Aikas un citu imigrantu dzīve ir nemitīga cīņa ar gandrīz neiespējamo, tostarp liekot domāt par galveno – ko spējam savu sapņu labā.
    Un jumts virs galvas un ēdiens daudziem ir greznība, nevis pašsaprotama dzīves sastāvdaļa. Filma rada pārsteidzošu, organisku realitātes sajūtu – kamera  atrodas filmas varonei neticami tuvu, šķiet, ka tā ir mūsu acs, kas ir klātesoša visos notikumos. Eksistenciāli skaudrs stāsts, kas ikvienam liek samēroties.

     

    This image has an empty alt attribute; its file name is SIRS2-369x230.jpg
    raksturi – 5

    This image has an empty alt attribute; its file name is SIRS2-369x230.jpg

     

     

    sižets – 5

    This image has an empty alt attribute; its file name is SIRS2-369x230.jpg

     

     

    tēma/stils – 5

    This image has an empty alt attribute; its file name is SIRS2-369x230.jpg

     

     

    vēstījums – 5

    Nomadland

    Filma ir neparasta. Kādam par lēnu var šķist tās plūdums, tomēr, iespējams, tieši tas piešķir filmai poētiskumu un saskan ar vienu no tās skartajām tēmām – dzīves patiesu izbaudīšanu. Filma ir vērtīga arī tāpēc, ka vēršas pret stereotipiem par cilvēku dzīvi pēc 60 gadu vecuma – arī šajā vecumā cilvēki nav “apputējušas mēbeles” mājas bēniņos, tieši pretēji viņi nebaidās ceļot un klejot. Turklāt daudzi no viņiem tāpat kā filmas galvenā varone ir joprojām sava dzīves sapņa meklējumos. Sākotnēji šķiet, ka filmā par didaktisku ieskanēsies sociālā taisnīguma jautājums, tomēr tā izrādās ir tikai fona tēma, galvenā plānā ir cilvēka dzīve un tās vērtīgākie brīži.

    This image has an empty alt attribute; its file name is SIRS2-369x230.jpg

     

    raksturi – 5


    This image has an empty alt attribute; its file name is SIRS2-369x230.jpg

     

    sižets – 4

    This image has an empty alt attribute; its file name is SIRS2-369x230.jpg

     

    tēma/stils – 5

    This image has an empty alt attribute; its file name is SIRS2-369x230.jpg

     

    vēstījums – 5

     

    Filma, kas izraisīja vislielākās diskusijas un viedokļu sadursmes – no pilnīgas nolieguma līdz idealizēšanai. Tā skar aktuālo sieviešu tiesību un diskriminācijas tēmu. Tomēr tās skatījums uz šo tēmu šķiet par plakanu un vienpusīgu, lai to augstu novērtētu skatītājs, kuram pašam gribas domāt līdzi un uzdot jautājumus. Filmas galvenā varone nešķiet dzīvs cilvēks, bet vairāk kā lelle vai instruments, kas vēsta iepriekš visai paredzamu un dzīves realitātei neatbilstošu vēstījumu “visi vīrieši ir cūkas un saņems ko pelnījuši”. Tas pat šķiet antifeministiski – tik plakanā veidā parādīt sievieti un viņas pasauli. Daudz interesantāk būtu bijis, ja filma nevis didaktiski “kratītu ar pirkstu”, bet uzdotu jautājumus, kā mēs katrs varam cieņpilni izturēties pret citiem, nepakļaujoties bara spiedienam. Problēmas nevaram risināt, nemeklējot to cēloņus, bet to varētu panākt, ja filmas varoņi būtu veidoti līdzīgi cilvēkiem reālajā dzīvē – ar saviem sapņiem, stiprajām pusēm un vājībām.

    This image has an empty alt attribute; its file name is SIRS2-369x230.jpg

     

    raksturi – 3

    This image has an empty alt attribute; its file name is SIRS2-369x230.jpg

     

    sižets – 3

    This image has an empty alt attribute; its file name is SIRS2-369x230.jpg

     

    tēma/stils – 3

    This image has an empty alt attribute; its file name is SIRS2-369x230.jpg

     

    vēstījums – 2.5

    Дорогие товарищи / Dārgie biedri

    Filma ar dubultu pielietojumu un jēdzienisko sūtījumu – sava teicamā profesionālā īstenojuma dēļ atzīta pasaulē, tā tomēr slēpj sevī Krievijas šī brīža iekšpolitisko sūtījumu, kas slavina “stingras rokas” politiku, ko citas izcelsmes vērotājs var nepamanīt. Filmas stāsts veidots uz īpaši neparastas strādnieku sacelšanās fona PSRS 1964. gadā, tomēr tas nav bijis autoru intereses objekts – būtiskāk šķitis protestētājus, kas tika nežēlīgi apšauti, attēlot kā no Sibīrijas nometnēm nākušu bijušo ieslodzīto masu, kurpretim “čekas” darbinieki attēloti kā sirsnīgi ļaudis, kam nekas cilvēciskais nav svešs, un tikai pārpratuma dēļ lijušas asinis. Pārpratumu nebūtu, ja būtu “kārtība”.

     

    This image has an empty alt attribute; its file name is SIRS2-369x230.jpg

     

    raksturi – 2.5

    This image has an empty alt attribute; its file name is SIRS2-369x230.jpg

     


    sižets – 2

    This image has an empty alt attribute; its file name is SIRS2-369x230.jpg

     

     

    tēma/stils – 3

    This image has an empty alt attribute; its file name is SIRS2-369x230.jpg

     

     

    vēstījums – 1/5 (vēstījums skaidrs, tomēr tā pildījums nesakņojas raksturos)

    *) Tiek vērtētas tikai dramaturģijas kvalitātes, vērtējums vidējais no klātesošo viedokļiem, piecu siržu skalā. Komentāri – sarunas tēzes.